Seperti Ini Sambutan Malaysia Kepada Raja Salman - Suara Medan | Info Medan Terkini

Seperti Ini Sambutan Malaysia Kepada Raja Salman


Seperti Ini Sambutan Malaysia Kepada Raja SalmanSUARAMEDAN.com - Kuala Lumpur. Kedatangan seorang Raja dari kerajaan Islam terbesar di dunia, Raja Salman Abdul Aziz Al-Saud mendapat sambutan yang sangat luar biasa oleh pemerintah Malaysia di Parliament Square. 


Raja yang tiba di Malaysia pada hari ini, Ahad (26/2) langsung di sambut oleh Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V di alun-alun pada pukul 11.50 waktu setempat. Selain itu hadir pula Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, serta Wakil Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Upacara selamat datang dimulai dengan membawakan lagu-lagu kebangsaan Arab Saudi dan Malaysia oleh band pusat Resimen Kerajaan Melayu dari Sungai Besi Camp. Kemudian diikuti dengan 21 tembakan penghormatan. Raja Salman Abdulaziz disambut dengan penghormatan penjagaan oleh empat perwira dan 103 orang dari Batalyon 1 Resimen Kerajaan Melayu yang dipimpin oleh Mayor Azlan Shah Baharum.

Kemudian Raja Salman dan rombongannya diperkenalkan kepada para menteri kabinet dan anggota korps diplomatik yang hadir pada acara tersebut. Raja Salman Abdulaziz dijadwalkan melakukan pertemuan dengan Najib dan juga menghadiri pertemuan delegasi. Dia juga dijadwalkan untuk menghadiri resepsi resmi yang diselenggarakan oleh Perdana Menteri dan istrinya.

Raja Salman dan Najib diperkirakan akan membahas kemajuan kerja sama bilateral dan peningkatan kerja sama di berbagai sektor serta bertukar pandangan tentang isu-isu regional. Hal yang berkaitan dengan haji dan kuota tahunan jamaah haji Malaysia menjadi agenda utama dalam pertemuan tersebut, di samping memperkuat kerja sama di beberapa daerah.

Selain itu, menurut Bernama, Ahad (26/3), Universiti Malaya dijadwalkan akan memberikan gelar kehormatan Doctor of Letters pada Raja Salman Abdulaziz pada Senin (27/2). Sedangkan Universitas Islam Internasional Malaysia akan memberikan gelar doktor kehormatan dari Filsafat Ilmu Politik pada Selasa (28/2).

Ini adalah kunjungan perdana Raja Salman Abdulaziz ke Malaysia sejak naik takhta pada 23 Januari 2015. Kunjungan ini atas undangan Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V. Kunjungan terakhir oleh Raja Arab Saudi ke Malaysia pada 2006, oleh almarhum Raja Abdullah Abdulaziz Al-Saud. Sementara almarhum Raja Faisal Abdulaziz Al-Saud melakukan kunjungan kenegaraan ke Malaysia pada 1970.

Arab Saudi adalah mitra perdagangan terbesar kedua Malaysia di Timur Tengah. Kerja sama perdagangan antara kedua negara mengalami peningkatan dari 19,8 persen pada tahun lalu dari tahun sebelumnya. Saat ini total keuntungannya sekitar RM 13,12 miliar atau setara Rp 39,5 triliun.

Raja Salman juga akan mengunjungi Indonesia pada 1-9 Maret mendatang. Dia akan membawa delegasi hingga 1.500 orang. Selain menggelar pertemuan dengan Presiden Joko Widodo, Raja Salman juga berencana liburan di Bali.


sumber ; republika.co.id

Subscribe to receive free email updates:

loading...

1 Response to "Seperti Ini Sambutan Malaysia Kepada Raja Salman"

  1.  Obat Pembesar Mr.P Herbal Vimax Canada

    http://obatkuatoriginal.com/pembesar-penis/vimax-canada-pembesar-penis-herbal.html

     Lintah Oil Pembesar Mr.P

    http://obatkuatoriginal.com/pembesar-penis/lintah-oil-minyak-lintah.html

     Obat Hernia | Celana Hernia

    http://obatkuatoriginal.com/produk-herbal-kecantikan-dan-kesehatan/obat-hernia-celana.html

     Obat Ambeien | Obat Wasir

    http://obatkuatoriginal.com/produk-herbal-kecantikan-dan-kesehatan/obat-ambeien-wasir.html

    Kontak Pemesanan :
    Pin BBM : 2B0A56EA
    Tlp / sms / WhatsApp : 081368707020

    ReplyDelete